Főoldal
  Magyar Română Deutsch English   FŐOLDAL  |  INFORMÁCIÓK  |  KINCSKERESŐ   WAP  |  PDA

Arad - élménybeszámolók

Visszalépés az előző oldalra Vissza

Újra Erdélyországban, is - 2007. július. I. rész (toth21)

Újra Erdélyországban, is - 2007. július. I. rész

Ez év nyara ismét alkalmat jelentett Erdélyi jövés-menésre. Néhány Barátunkkal karöltve, köztük olyanokkal, akik még soha nem járták Erdély földjét, megint felejthetetlenül szép napokat töltöttünk Tamási Áron – Sütő András hegyeinek árnyékában.
Az eddigi gyakorlatnak megfelelően Aradról, Kolozsvárról, az ismert, unalomig járt és megénekelt helyekről nem írok. Helyettem sokan, jobban, avatottabban megtették azt. Engem, bennünket nem a tudományos igényesség, csak a jól eltöltendő idő, a pihenés, a barátság, a természetes emberi kíváncsiság visz mindig újabb és újabb utunkon.

Az Európai Unió sokat könnyített, segített abban, hogy otthonosabban mozogjunk a szomszédban. A Battonyai határátlépést követően néhány pillanat alatt Aradra érkeztünk. Az úthasználati matrica – díj fizetése már megint gondot okozott, de ha majd egyszer ez nem lesz, hiányozni fog. Szinte érthetetlen, miért nem lehet egy érthető rendszer szerint működtetni valamit, ha kötelező. A külföldről érkezőnek is adassék meg a lehetőség a szabályok, előírások betartására, külön futkosás nélkül.
Arad. Zsúfolt, nyüzsgő, nekünk, Magyaroknak egy különleges belső hangulatot adó város. Kellemes meglepetést jelentett, hogy a parkoló automaták magyarul is „beszélnek”. Több, mint jóleső. Az emlékmű környezete, a tér rendezett, tiszta, de még mindig Tűzoltó térnek nevezik.
Az út Déváig, a Maros mentén, egyhangú, majdnem unalmas. A vonalvezetése kanyaros, burkolata jó minőségű, de nagy a forgalom, erősen figyelni kell. Csernakeresztúr, Déva külvárosaként(?), már többedszer, jó emlékekkel próbált szálláshely. Nekem, nekünk egy napi „járóföld”, cca 600 km. Ennyi pont elég, első napi ugrásként. Én Fábián Adéllal tartom a kapcsolatot szállás ügyben, ezideig, már több éve, kifejezetten kellemes tapasztalatokkal. Most is frappáns szervezéssel, kényelmesen elhelyezve tudtunk eltölteni két éjszakát, tartalmas estebédekkel és kellemes reggelikkel, baráti hangulatban. Most Szatmári Ottó és Családja voltak vendéglátóink, Adélék foglaltsága okán. Emberség, barátság, profizmus, az odafigyelés maximális. A Vendég az első.
A leghatározottabban, jó szívvel tudom ajánlani bárkinek.
A szokásunknak megfelelően ismét valami új, eddig nem járt hely, helyek. Vajdahunyad, a vár után a Hátszeg közeli község, Densus, és az ősi templom. Jól jelölt útvonalon, kényelmesen megközelíthető, szépen rendbetartott környezet és épülettöredék. A faluközponttól csak gyalogszerrel érhető el, de ennyi séta kell is. Ami szívmelengetően kellemes volt, társaságunknak köszöntek a falusi utcánjárók, románul – mi visszaköszöntünk, magyarul. Így illő, így helyes. A templomon látszik, hogy használják, bár csak kis fedett darabkája van, a többi,k a nagyobbik fele szépen karbantartott rom, ami méltósággal viseli az elmúlt zivataros évszázadok nyomait. Érdemes a megtekintésre, nyugalmat, belső békét sugároz.
Visszakanyarodva a zsákfaluból, kiérve a Karánsebesi útra, Várhely felé fordultunk, majd néhány kilométer megtétele után itt az elágazó, irány a Retezát. A Mare patak völgyében, jól autózható hegyi út, keskeny aszfalt, de jó. A táj mesés, az erdő méltóságot sugárzó, a klíma a pusztító kánikulában is kellemes. Sajnos, a kánikula hatása a fenti víztározón is látszik. Alig van benne némi víz. A másik, ami zavaró tud lenni, hogy ilyen környezetben is hatalmas teherautókkal dolgoznak. Én mindig ilyen helyzettel találkozom. Biztos, hogy kell, de tényleg kell? Lefelé ereszkedve a patak partján ebédeltünk, italainkat, meg magunkat a patakban hűtve. Szinte rózsaszínűek voltunk a romantikus helyzetben, viszont valami elementárisan jó érzés uralta a kis csapatot. Visszafelé Hátszegen a híd okozott némi bosszúságot, meg az az őrült ötlet, hogy Simeria felé megyünk tovább. A híd, az út soha nem készül el. Lámpák, csapdák, kitűnő aszfalt, majd hirtelen szinte semmi. Megszokott, de megszokhatatlan. Pusztakalán környékének szellemvidéke a szívet sírásra facsarja. Mintha egy szörnyű háború után téblábolnánk a romhalmazok között, aminek fantáziaképét fokozza a torzóhalmazból előbukkanó tehervonat utópisztikus látványa. Mindez a Vajdahunyadi úton ezidőtájt már kevésbé mellbevágó, mert ott keményen és hatékonyan bontanak, takarítanak.
Déva. Sokszor voltunk már itt, de soha nem jártunk még a városban. Az Arad – Nagyszeben út elmegy a város mellett, elmegy az utazó is, elmentünk mi is. De most aztán nem, be a városba. Megérte. Bár építik az utakat, közművesítenek, körforgalmat építenek, térburkolnak. Bukdácsolunk, kerülgetünk, nézelődünk. Szóval, megint sikerült útépítést találnunk. A sétáló utcában egy kitűnő fagyizó, magyar felszolgáló kislánnyal a presszóban. A színház, hát, nem a mi ízlésünk szerint való, de érdekes. Az utcában teraszok, árnyékot adó ernyők, kellemesen hűvös italok, igaz, sok vendég nincs. Az árak nem olcsók, de szabadságon sem sokszor van az ember. Kicsit nehéz tájékozódni, de ha megérzed a város hossztengelyét, akkor minden rendben. A vár? Majd talán legközelebb, megvár.
Este vacsora, pohár borocska, nótaszó, jó volt a nap. Reggel búcsúzkodás, a viszontlátás megígérése. Irány az ismeretlen! Irány a Vulkán hágó.
Önnel, ha érdekli, ott találkozunk, a következő részben.

Az eddigi összes élménybeszámoló

Szállások Erdélyben | Erdélyi körutazások busszal, vonattal és hajóval | Régiók, települések | Húsvét Erdélyben | Csíksomlyói búcsú | Szilveszter Erdélyben
Szállás Székelyföld · Hargita-hegység · Sóvidék · Gyergyó · Udvarhelyszék · Csík · Marosszék · Háromszék · Gyimesek
Szállás Kalotaszeg · Bihar-hegység · Észak-Erdély, Máramaros · Dél-Erdély · Szászok földje
Szállás Kolozsvár · Torockó · Szováta · Kalotaszentkirály · Koltó · Csernakeresztúr · Körösfeketetó
Magunkról | Hirdetés feladása | Kapcsolatfelvétel | Állás | Szerzői jogok | Partnereink
© Erdélyi Turizmus Bt., 1999-2017. Minden jog fenntartva! A közölt fényképek, grafikák és szövegek felhasználása csak az Erdélyi Turizmus Bt. írásos jóváhagyásával lehetséges.