Főoldal
  Magyar Română Deutsch English   FŐOLDAL  |  INFORMÁCIÓK  |  KINCSKERESŐ   WAP  |  PDA

Információk

Visszalépés az előző oldalra Vissza
Közlekedés

Közlekedés autóval

Megengedett közlekedési sebességek személygépkocsik részére:

  • Lakott területen: 50 km/h
  • Országúton: 90 km/h 
  • Autópályán: 130 Km/h


A helyi KRESZ-szel érdemes legalább nagy vonalakban tisztában lenni, mert a kihágásokat keményen megtorolhatják. A piros lámpán történő áthajtás és az ittas vezetés jogosítványba kerül ugyanúgy, mint Magyarországon (bár külföldieknél ritkán érvényesítik), a gyorshajtást viszont kemény pénzbüntetéssel díjazzák. Traffipax-szal elég sokszor lehet találkozni, főleg belterületen, de az autósok fénykürttel jeleznek egymásnak, ezért ha elég nagy a forgalom, már kilométerekkel a mérőkocsi előtt értesülünk a radarozásról.

Rendőri büntetés esetén helyben fizetendő bírsággal nem kell számolnunk, a magyarországi gyakorlathoz hasonlóan csekket kapunk, amivel az ország elhagyása előtt okmányirodában kell a büntetést befizetni. Amennyiben az okmányiroda már nem áll rendelkezésünkre, hivatalos információk szerint a határon is befizethető, de ezt a gyakorlat sajnos nem mindig igazolja.

A román rendőrség stílusa sokat csiszolódott a rendszerváltás óta, nyoma sincs a korábbi durva hangnemnek. A kevésbé súlyos kihágásokat néha elrendezik szóbeli figyelmeztetéssel.

Az autóutak állapota változatos. Az egyszámjegyű főutak jól járhatóak, egy részüket a közelmúltban újították fel, a kétszámjegyűek jó része kielégítő minőségű, viszont a falvakba vezető mellékutak akár nagyon rosszak is lehetnek.
A főutak szélén kőből készült kilométerkövek jelzik a következő nagyobb település távolságát.
Előjelző táblákkal szinte sehol nem lehet találkozni, ezért néha nehézkes a tájékozódás.

A közlekedési kultúra sokszor még a magyarországinál is siralmasabb: a nagyvárosokban a sávváltások néha szinte lehetetlenek, és ez nem a magyar rendszámú autónak szól, hanem sajnos ez a gyakorlat. Akik a pesti "merészebb" autózáshoz hozzászoktak, hamar alkalmazkodni fognak - kényszerből.
Figyelem!
Országúton -az autópályák minimális mennyisége miatt- az autósok nagy része gyorsabban és sajnos veszélyesebben vezet, mint Magyarországon. Kanyargós főutakon sem ritka, hogy a kanyarban szemből ketten érkeznek, a kiszámított előzések miatt érdemes éberen vezetni, sajnos sokszor fékezni kell.

A zebrák környékén néha anarchikus állapotok érzékelhetők, a gyalogosok elsőbbségük tudatában sokszor szét sem néznek, a városokban érdemes nagyon óvatosan vezetni. Gyalogosként megfordul a dolog, ennyi udvarias autóssal más kelet-európai országban nemigen lehet találkozni. Az udvariasság oka a rendőri intézkedések szigorúsága az elsőbbség meg nem adása esetén.


Ha balesetet szenvedünk vagy okozunk, minden esetben rendőrt kell hívni, akkor is ha nincs személyi sérülés. Rendőri intézkedés hiányában autónkat -ha látható sérülése van- ki sem tudjuk vinni Romániából, ezért ezt komolyan kell venni. A rendőri intézkedést abban a megyében kell kérni, ahol a baleset történt. Ha a határnál jegyzőkönyv hiányában visszafordítják az autót, abba a megyébe kell visszaautózni, ahol a baleset történt, az iratokat ott fogják kiállítani! Mindezekért érdemes helyben és azonnal intézkedni.

Erdélyben az utazási időtartamok sokkal hosszabbak, mint Magyarországon. Mivel erdélyi részen nincs autópálya, sem egyéb gyorsforgalmi úthálózat, a teljes gépjárműforgalom országutakon bonyolódik. Ezt tetézi még az is, hogy alig van város, amelyiknek elkerülő körgyűrűje lenne. Azok az utasok, akik először indulnak Erdélybe, emiatt gyakran elszámítják a menetidőket, ezért a távolabb (pl. Székelyföldre) igyekvőknek két dolgot szoktunk javasolni: vagy nagyon korán reggel (esetleg hajnalban) induljanak útnak, hogy délutánra-estére biztosan megérkezzenek, vagy inkább szakítsák meg útjukat egy éjszakára. Tranzitszálláshelyként -attól függően, hogy Magyarország mely részéből érkeznek- a határmenti városokat, Kalotaszeg valamelyik települését, vagy Kolozsvár környékét szoktuk javasolni, Dél-Erdélyben Déva környékét.
Általánosságban elmondható, hogy egy turistának 100 km erdélyi országúti autózásra kb. 2 óra menetidőt érdemes számítania, ennél kevesebből csak a megengedettnél jóval nagyobb sebességgel és/vagy helyismerettel lehet "megúszni".

A személyautókra is bevezetett auótút-használati matricák kaphatóak a határátkelőkön, a MOL, Petrom, ÖMV kutaknál és a postahivatalokban is, de online is megvásárolhatók az alábbi magyar nyelvű oldalon:
http://www.roviniete.ro/hu/

A matrica használata kötelező, hiánya esetén büntetéssel számolhatunk! (személyautó esetén 250-500 lej)

Személyautó esetén 7, 30, 90 napos és éves matricákat lehet vásárolni, egyéb járművekre 1 napos is létezik.


Közlekedés vonattal
Amikor valaki a romániai vasúti szolgáltatásokat veszi igénybe sajnos számolnia kell azzal, hogy a vasúti kocsik színvonala nagyon gyenge.

Vonattípusok

  • személy - minden állomáson megáll, színvonala többnyire kiábrándító, egy jeggyel felszállhatunk rá. 
  • gyors - ez a jelentősebb városokban áll meg, ehhez vásárolnunk kell sebességi különbözetet (supliment de viteză) és helyjegyet (ez utóbbi nem mindig szükséges) 
  • expressz (helyi nevén rapid) - hasonló az előzőhöz, de gyorsabb és jóval drágább. 
  • Intercity - minősége jónak számít, természetesen jóval drágább az előzőeknél.

A helyjegyet csak indulás előtt egy órával kezdik árusítani az állomáson, ezért forgalmasabb napokon jelentős sorok szoktak kialakulni.
A vonatok állapota miatt -amennyiben megengedhetjük magunknak- jobban járunk, ha rászánunk 20-30% felárat a jegyköltségre és első osztályú jegyet veszünk. Az első osztály választása csak nagyobb társaság esetén ajánlott, mert a kevés utas miatt ezeken a kocsikon -információink szerint- több a rablás.

A román vasúttársaság honlapja: www.cfr.ro


Autóbusszal
Ha célállomásunk valamely faluban vagy vonattal nehezebben megközelíthető városban van, akkor az utazást ki kell egészítenünk a városokból induló helyközi buszjárattal. A buszok minősége mélyen a magyarországi szint alatt van, a falvakba induló járatok sűrűsége gyér - ha egyáltalán létezik.


Autóstopp
A helyközi buszközlekedést sokszor az autóstopp helyettesíti. Stopposok figyelmébe ajánlható, hogy viszonylag könnyen felveszik az embert, viszont helyi szokás, hogy valamennyit fizetni illik a szolgáltatásért. Nem égbekiáltó összegekről van szó, pld. egy 5-6 km-es fuvarért biztosan elfogadnak 80-100 forintnak megfelelő lejt. Hosszabb út esetén érdemes előre megkérdezni a viteldíj mértékét.


A honlap használata, felhasználási feltételek
                Adatkezelés
                Ajánlatkérés, foglalás szálláshelyre
                Jelentkezés szervezett autóbuszos utazásra
                Felszállás és transzfer autóbuszos utak esetén
                Webáruházunk működése
                Kosárkezelés - technikai részletek
                Jogi nyilatkozat, szerzői jogok
Úton
                Egy turista mindennapjai
                Fizetés, valutaváltás, bankkártya használat
                Közlekedés
                        Elindulás
                        Határátkelés, vámolás
                        Tankolás
 
Szállások Erdélyben | Erdélyi körutazások busszal, vonattal és hajóval | Régiók, települések | Húsvét Erdélyben | Csíksomlyói búcsú | Szilveszter Erdélyben
Szállás Székelyföld · Hargita-hegység · Sóvidék · Gyergyó · Udvarhelyszék · Csík · Marosszék · Háromszék · Gyimesek
Szállás Kalotaszeg · Bihar-hegység · Észak-Erdély, Máramaros · Dél-Erdély · Szászok földje
Szállás Kolozsvár · Torockó · Szováta · Kalotaszentkirály · Koltó · Csernakeresztúr · Körösfeketetó
Magunkról | Hirdetés feladása | Kapcsolatfelvétel | Partnereink
Felhasználási feltételek | Adatkezelés | Szerzői jogok
© Erdélyi Turizmus Bt., 1999-2018. Minden jog fenntartva! A közölt fényképek, grafikák és szövegek felhasználása csak az Erdélyi Turizmus Bt. írásos jóváhagyásával lehetséges.