Főoldal
  Magyar Română Deutsch English   FŐOLDAL  |  INFORMÁCIÓK  |  KINCSKERESŐ   WAP  |  PDA

Havasrekettyei-vízesés - élménybeszámolók

Visszalépés az előző oldalra Vissza

Természeti katasztrófa Erdélyben! (lgabi)

Az elmúlt hétvégén ismét Erdélyben jártunk. Megnéztük a vízesést Havasrekettyén. Most is gyönyörű volt - a pasik meg is fürödtek benne - csak aztán majdnem megfagytak. De szép idő volt, így hamar felmelegedtek. Még előtte megnéztük Bologán a várat és egy még ma is működő vizimalmot, aminek szőnyegmosója is volt - ilyet azelőtt még sosem láttunk. Aztán tovább eljutottunk a belisi víztározóhoz. Mivel én nem bírom a napot - épp csak megálltunk, és már mentünk is tovább. Egyébként láttunk csónakázókat a tavan, és sokan napoztak vagy horgásztak a partján.
Aztán estére felmentünk Kisbányára (Baisoara). Egy barátunk épített ott házat, így ott mindig van szállásunk. Másnap kirándulni voltunk a környéken - nagy élmény volt, mert rengeteg málnát, szamócát és áfonyát ettem egész úton, DE! Ismét láthattam egy elképesztő rabló gazdálkodást - ha egyáltalán annak lehet nevezni.
Nem tudom tud-e bárki segíteni közületek ennek megfékezésében, de reménykedem, hogy talán igen. Ezért leírom ezeket részletesen - bár tudom itt inkább szép élményeket várnátok tőlem.
Kisbánya Kolozsvár üdülő területe - síparadicsoma. Régen volt egy turistaház itt, a meterológiai állomás, néhány nyaraló épület, a katonaság háza és persze a parasztok nyári lakjai. És erdők végtelenje - valóban csodálatos kilátással. A barátunk házának teraszáról például 7 völgyet és hegyvonulatot lehet belátni.
Aztán jött a forradalom és utána itt elszabadult a pokol. Aki ad magára Kolozsvárott az vett itt telket és elkezdett építkezni - természetesen faházat. Ma már egy gombostűt sem lehet leejteni, annyi ház épült illetve annyi épülettorzó van. Igen, sokan elkezdik az építkezést és aztán ott hagyják félkészen - van ahol csak alap van, van ahol már egy épület is, de minden ajtó és ablak nélkül még, de vannak kész házak is, amelyekben soha nem lakott senki egy órát sem. És egyre lejjebb jönnek a hegyről és egyre beljebb mennek az erdőbe - mert máshol már nincs hely. Már ez is borzasztó, de van ennél sokkal súlyosabb gond is.
Mint említettem a házak többsége fából készül. És vajon honnan a fa? (a barátunk székely emberekkel építtette a házát székelyföldi fából, amit nem loptak) Igen, a fa onnan való helyből az erdőből. Elmegy a paraszt az erdőbe és neki áll fát vágni. Természetesen nem fizet a fáért, legfeljebb az erdésznek néhány pálinkát, vagy ki tudja mit. És vágja össze-vissza a fákat az erdő közepéből - ugye így a szélén nem látszik. 5-6 fát kivág, mire egy megtetszik neki és azt el is viszi. A másik 5-6 pedig ott marad, ahol kivágta - sőt, a kiválasztott fa levágott gallyai is odakerülnek. Így az erdő tele van kivágott fákkal, gallyakkal - újra nem ülteti senki, sőt így még a sarj erdő sem tud növekedésnek indulni. És a fa csak fogy napról napra. És ha nem lenne elég az ott hagyott fa, még szeméttel is teleöntik - szinte száz méterenként van egy-egy hatalmas szemétdomb - gondolom ezt a kedves nyaralók hordják oda.
Félek már elég szörnyűséget írtam le, de még nincs vége. Tehát a fákat az erdő közepén irtják. Kisbányán naponta szakad az eső - ismeritek az erózió szót ugye, akkor erről nem is kell többet írnom. De szinte hetente van egy-egy kiadós vihar is. A szél megtalálja ezeket a réseket az erdőben és elkezd forogni bennünk - és ledarálja az összes még meglévő fát, ami persze szintén mind ott marad. Egy-egy alkalommal több száz hektárt képes elpusztítani. ÉS AZ ERDŐ CSAK FOGY - NAPRÓL, NAPRA!
Eddig csak egy ilyen vihar eredményét volt "szerencsém" látni. Ezen a hétvégén részem lehetett egy ilyen "élményben". Szombatról vasárnapra virradó éjjel hatalmas vihar keletkezett. Megállás nélkül villámlott, dörgött. A villámok folyamatosan csapkodtak be a környéken, némelyik csak úgy sűvített. Nem is merek belegondolni, mi elsz, ha egyszer egy házba csap bele - leég a fél hegyoldal. És reggel kinézvén a ház teraszáról egy addig zöldellő erdőtől gyönyörű hegyoldal füstölgő pusztasággá változott. A vihar tövestől tépte ki a fákat. Amelyik pedig ellenállt azt úgy törte félbe, mint egy ceruzát. Az egész hegyoldalról eltűnt az erdő. Megszólalni sem tudtunk - csak néztük, és csak nőtt valami fájó érzés bennünk - mi lesz itt még?, meddig lehet még büntetlenül ezt tenni azzal a fenséges tájjal? nem igaz, hogy nem látják az emberek mit tesznek azzal a tájjal, amit szeretnek - amiért oda költöztek és amiért szeretnek ott lenni!

Nem volt időnk közelebbről megnézni a pusztítást, mert már kellett haza jönnünk - de talán nem is baj, így is szívfacsaró volt.

Nem tudom, van-e köztetek bárki, aki valamilyen nyilvános fórumon fel tudja emelni a szavát ennek a szörnyűségnek a megfékezésére. Vagy olyan aki kapcsolatban van olyan szervezetekkel, hatóságokkal, akik tehetnek valamit az ügy érdekében. De kérlek titeket EMELJÉTEK FEL A SZAVATOKAT KISBÁNYÁÉRT ÉS A KÖRNYÉKÉÉRT MÉG MIELŐTT KÉSŐ LESZ!!!

Én küldök képeket is Edének, mert megörökítettük - remélem fel tudja tenni nektek és akkor ti is láthatjátok!

Az eddigi összes élménybeszámoló

Szállások Erdélyben | Erdélyi körutazások busszal, vonattal és hajóval | Régiók, települések | Húsvét Erdélyben | Csíksomlyói búcsú | Szilveszter Erdélyben
Szállás Székelyföld · Hargita-hegység · Sóvidék · Gyergyó · Udvarhelyszék · Csík · Marosszék · Háromszék · Gyimesek
Szállás Kalotaszeg · Bihar-hegység · Észak-Erdély, Máramaros · Dél-Erdély · Szászok földje
Szállás Kolozsvár · Torockó · Szováta · Kalotaszentkirály · Koltó · Csernakeresztúr · Körösfeketetó
Magunkról | Hirdetés feladása | Kapcsolatfelvétel | Partnereink
Felhasználási feltételek | Adatkezelés | Szerzői jogok
© Minden jog fenntartva! A közölt fényképek, grafikák és szövegek felhasználása csak a kiadó írásos jóváhagyásával lehetséges. www.erdelyiturizmus.hu - 1999-2021