Főoldal
  Magyar Română Deutsch English   FŐOLDAL  |  INFORMÁCIÓK  |  KINCSKERESŐ   WAP  |  PDA

Pádis - élménybeszámolók

Visszalépés az előző oldalra Vissza

Bihar-hegység 2008 (gazsy72)

Üdvözlet!

A minap érkeztünk haza egyhetes Bihar-hegységbeli túránkról. Szeretném megosztani a tapasztalatainkat mindenkivel.

1.) Szállásunk – immáron második alkalommal – Magyarremetén (Remetea) Fila Istvánék Turul Panziójában volt. Mind az elhelyezésről, mind az ételekről csak a legjobbakat mondhatom. Egyszóval szuper!

2.) A megközelítésre két lehetséges útvonal:
- Méhkerék határátkelő – Nagyszalonta (Salonta) – Tulka (Tulca) – Tenke (Tinca) – Pusztahollód (Holod) – Robogány (Răbăgani) – Belényes (Beiuş) – Magyarremete (Remetea)
- Méhkerék határátkelő – Nagyszalonta (Salonta) – Árpád (Arpăşel) – Feketebátor (Batăr) – Bélfenyér (Belfir) – Belényesújlak (Uileacu de Beiuş) – Kőrösjánosfalva (Ioanis) – Belényes (Beiuş) – Magyarremete (Remetea)

Mindkét út viszonylag jó minőségű, egy-két helyen kisebb felületi hibákkal. Alacsony építésű autóval is jól járható. (Mi egy Opel Astrával és egy Renault Scenic-kel utaztunk.) Míg az első út (Tenke felé) látnivalók szempontjából semmi különöset nem ígér, addig a második Belényes és Sólyom (Soim) között (mintegy az út fele szakaszán) a Fekete körös mentén halad, csodálatos környezetben, átkelve a Borzi-szoroson, amely amellett, hogy a Fekete-Kőrös áttörése a hegyeken, a honfoglalás után gyepű-kapu (kb. a mai határátkelőnek felel meg) volt. Ha Sólyomnál Petegd (Petid) felé letérünk (kb. 2,5 km kátyús földúton) a falu közepénél, az egykori vasúti átkelő feletti domb tetején felkereshetjük az árpád-kori falu templomának csonka tornyát. Innen szép kilátás nyílik a környékre. (Csak száraz időben lehet felmenni.)

3.) Magyarremete a Roşia-patak völgyében fekszik, mely völgy sok szép – alig ismert – látnivalóval büszkélkedik: Belényes felől jövet, Petrosz (Petreasa) falu közepe táján az út szélén rozsdásodó, eldugott tábla letérőt jelez Gyepűsólymos (Şoimuş) felé. A falu (Petrosz) vége után alig 1 km-nyire, az út (jó minőségű aszfaltút) bal oldalán egy kis dombon régi temetőt találunk, közepén egy igen szép kis fatemplommal. (A környéken egyébként több fatemplom is van: pl. Papmezőváány, Nagypapmező, Lankás, stb.) Visszatérve Magyarremetére, a falu közepe táján útelágazás: egyenesen a Roşia-völgyében haladunk tovább, jobbra Mézged (Meziad) felé térhetünk le. Ha ez utóbbit választjuk, nem messze az elágazástól egy jobbkanyarban, az út bal oldalán találjuk az evangélikus templom lelkészének lakását. Ha bekopogunk (inkább nyissunk, be, mert csengő nincs) a lelkész úr szívesen kinyitja nekünk a templomot, és még előadást is tart odabent. Érdemes végighallgatni! A templom – mely a reformáció előtt róm.kat. templom volt – belseje csodálatos freskókat rejt, melyek részletes feltárása (az épp rendelkezésre álló anyagi forrásoknak megfelelően) folyamatban van. A freskókon bibliai szentek és a Szent László legenda részletei láthatók. Nagyon szép! A toronyból szép kilátás nyílik Magyarremetére. Utunkat Mézged felé folytatva, a falu után az út bal oldalát egy 400 éves kocsányos tölgy őrzi. Mézged település a Czárán-cseppkőbarlangról nevezetes. A falu túlsó vége felé az út kettéágazik, nekünk balra kell mennünk át a hídon. A festői szurdokban haladó, kissé köves makadámút lassan, de jól járható, s a menedékházhoz vezet. Autóval eddig mehetünk. A menedékház előtt kis étkezde nyílt, üdítőt, kávét, rántott húst és sült krumplit kínál a kedves, élelmes, ám sajna csak románul beszélő tulaj. A menedékháztól még kb. 15 percnyi gyalogtúra vár ránk a barlangig, amely az út felett, balra a fák között található. Ha a barlangot belülről is meg akarjuk látogatni (érdemes!) a barlangi vezetőt a falu kocsmájában („Bar”) találjuk - ő az egyik csapos. Mtruţ-ot (Mitruc) kell keresni. A belépődíj 5 Lei személyenként. A barlang nincs kivilágítva, fejlámpát a vezető hoz, de jó ha nekünk is van. Mivel a barlang csak alig van kiépítve, „játszóruha” és kényelmes cipő erősen ajánlott. Nagyon szép, bár ne számítsunk egy Barladla- v. Gombaszögi-barlangra. Itt inkább a felfedezés élménye számít, bár van jó néhány igen érdekes cseppkőképződmény. A kocsikhoz vezető visszaúton foltos szalamandrákat is láttunk. Magyarremetébe visszatérve utunkat a Roşia-völgyében folytatjuk tovább. Biharrósa (Roşia) falu bejáratánál (a híd előtt) az út bal oldalán vízimalom. A malom máig aktív, a tulaj – egy idős bácsi – benne lakik. Pár Lei ellenében nagyon szívesen beindítja a szerkezetet. (Mo-on én csak egy működőképes vízimalomról tudok: Kőszegszerdahelyen, de már az sem aktív, azaz nem őröl!) Még muzsikát is rögtönöz az öreg. Na itt találkoztam először a trombita-hegedűvel. (A pontos magyar nevét nem tudom, angolul: horn-violin, azaz „szarvhegedű”. A cucc a hegedű és a trombita pajzán huncutkodásából jött létre. Pfúj! ) No, ennek utánajárunk. Nosza izibe’ jobbra fordultunk Lázur (Lazuri de Roşia) felé. 3 km aszfaltozott úton – a faluig. Onnan földút, bár jól járható. A „központban” némi kérdezősködés után balra fordultunk a templom irányába. Hajmeresztő szűk köves út, de 2 perc múlva megérkeztünk. A 95. sz. házon tábla hirdeti, itt népművészeti dolog van. Bekopogunk, beinvitálnak. A hangszert készítő idős bácsi (Dorel Codoban) csak románul tud ne nemzetközi nyelven (kézzel-lábbal) kedvesen elmagyarázza a lényeget, sőt, szemlélteti is a készülő darabokon. Ezután bemutató következett. Egy magyar népdalt játszott nekünk, s mi is próbálkozhattunk. (Ezt inkább hagyjuk… ) A falu végén egy csodaszép, alig ismert patak-szurdok nyílik. Az autókat a patakparton, a hatalmas diófák alatt hagyva elindultunk. Rögtön mellettünk egy ép (!) cséplőgép tornyosult. (Jól van, na! Pösti gyerek vagyok, nekem ez új. ) A patakon egy „híd” ível át: egy vasúti pőrekocsi alváza szolgál átkelő gyanánt, annak rendje-módja szerint korláttal kiegészítve. A szurdok kb. 3 km hosszú, a végén kis „völgyzárógát”. A gáton túl igazi vizenyős ártér terül el, számos növényritkasággal. A szurdok oldalában két kisebb, a végén egy nagyobb barlang ásítozik. Az első kettő szinte jelentéktelen, ám az utolsó érdekes – lehetne, ha meg lehetne közelíteni. Ahhoz előbb a patakon kell átkelni (szept. közepén hideg van a mezítlábazáshoz), majd meredek, köves kaptatón fel kb. 20-25 m magasságba. Kihagytuk, bár nagyon izgatta a fantáziánkat. Roşia faluba visszatérve, folytatjuk utunkat felfelé a völgyben Țarina faluig. (Ez tkp. Roşia nyulványa.) A falu végén véget ér az aszfaltozott (itt már elég rossz minőségű) út, és burkolatlanul – ám meglepő mód jobb minőségben – folytatódik az Albioara-szorosban, Révtízfalun (Zece Hotare) át egészen Vársonkolyosig (Şuncuiuş), átszelve a Királyerdő-hegységet. A szorosban, az út két oldalán mindenütt karsztjelenségekkel találkozhatunk: kisebb barlangok, dolinák, zsombolyok, források, vízkelet-barlangok.

4.) Felmentünk a Pádisra is. Az utat Vasaskőfalva (Pietroasa) és Boga-telep között javítják/építik, ezért hétköznap 7-19, ill. szombaton 7-14 között le van zárva. Ez azt eredményezi, hogy vasárnap olyan forgalom van rajta, mint a Nagykörúton. A por vastagon belepi a kocsikat. Nem lehet kellő követési távolságot hagyva várni, hogy leüljön, folyamatosan száll, mindent betakar, helyenként látni is alig lehetett. Az útjavítás jó és rossz is egyben. Jó, mert az út állapota siralmas volt már (3x jártam arra), rossz, mert az elkészült szakaszokon a vízelvezető árok széles és mély, az út meg szűk, félreállni esély sincs, ha jönnek szembe. A Pádisra felvezető út lassan, de jól járható mind a Glăvoi-, mind pedig a Pádis-menedékházig.

Üdvözlettel: Gáspár László

Az eddigi összes élménybeszámoló

Szállások Erdélyben | Erdélyi körutazások busszal, vonattal és hajóval | Régiók, települések | Húsvét Erdélyben | Csíksomlyói búcsú | Szilveszter Erdélyben
Szállás Székelyföld · Hargita-hegység · Sóvidék · Gyergyó · Udvarhelyszék · Csík · Marosszék · Háromszék · Gyimesek
Szállás Kalotaszeg · Bihar-hegység · Észak-Erdély, Máramaros · Dél-Erdély · Szászok földje
Szállás Kolozsvár · Torockó · Szováta · Kalotaszentkirály · Koltó · Csernakeresztúr · Körösfeketetó
Magunkról | Hirdetés feladása | Kapcsolatfelvétel | Partnereink
Felhasználási feltételek | Adatkezelés | Szerzői jogok
© Minden jog fenntartva! A közölt fényképek, grafikák és szövegek felhasználása csak a kiadó írásos jóváhagyásával lehetséges. www.erdelyiturizmus.hu - 1999-2021