Főoldal
  Magyar Română Deutsch English   FŐOLDAL  |  INFORMÁCIÓK  |  KINCSKERESŐ   WAP  |  PDA

Tordaszentlászló - élménybeszámolók

Visszalépés az előző oldalra Vissza

Újra Erdélyországban, is - 2007. július. IV. rész (toth21)

Újra Erdélyországban, is - 2007. július. IV. rész

Tordaszentlászlón annak okán szálltunk meg, hogy pihentessünk, meg tébláboljunk egy kicsit a Gyalui havasokban és Kalotaszeg vidékén. Havasnagyfalu (Marisel) került be a célok közé.
Kényelmes, és kiadós reggelit követően indultunk el Gyalu felé, ki az 1-es útra, majd Gyalunál balra fordulva, a Szamos völgye, illetve Marisel felé. Néhány perc autózás után egy mesebirodalomba csöppentünk. Az ott látható táj, a víztározók, a szerpentin, a hidak, mind-mind mesekönyvbe illők. És végig ilyen útvonalon haladtunk, egészen Havasnagyfaluig. Az út jól autózható aszfaltút, nem a spiccen, de kezelt, sőt, a tető közelében megint beleszaladtunk az útjavításba. A hegyi falu, a havasi falu egy külön tanulmány. Ilyet síkon élő ember nem is képzel. A szomszédok itt nem zavarják egymást, mert ha párásabb egy kicsit az idő, nem is látják a szomszéd házát. (Lehet, hogy ez a hosszú élet titkainak egyike?) Ami viszont számunkra, aszfalton nőttek számára a csoda volt, az a természet. Apró, picurka kis fenyőfácskák bújtak ki a szárazló fűből, de sok, rengeteg. Mint aki nem látott még kelő napot, csodálkoztunk rá a kis fenyőkre. Nagyon kellemesen éreztük magunkat. Érdekes, a faluban, a tetőn, egy szinte új panzión kívül semmi olyan nincs, amiért a turista jöjjön, mégis akkor többen voltunk, több kocsival.
A rácsodálkozást befejezve, leereszkedtünk a Bélesi víztározóhoz. Tisztelt Olvasó. Ha láttál fenyőfát a karácsonyi mesét tartalmazó mesekönyvben, azt szorozd a végtelennel és hidd el, nem lehet leírni a látványt. Ilyen meseerdőben gurultunk lefelé, kilométereket, és boldogok voltunk, hogy itt lehettünk. Amire figyelni kell, táblák is jelzik, itt jár a BRUMI. Állítólag egészségtelen vele találkozni, gyalogláb, csak úgy ám. Figyelni!
A Bélesi tározó is üresnek tűnik. Sok víz hiányzik belőle. Kényes autónk nem volt igazán alkalmas a partmentének a megjárására, a járható részek viszont nem fogtak meg bennünket. Érdekes helyzet, de távolról nagyságrendekkel szebb volt, mint közelről, a vízpartról.
Tovább, a Kalota vidékre, Kiskalota, Kalotaszentkirály, Bánfihunyad. Az út csillapodó hegyi útszakasz, látványos panorámát nyújtó szakaszokkal. Kiskalota alig több a semminél. Álmos, kicsi falu. Kalotaszentkirályon csatornáznak, alig járható. Ennek ellenére egy magyar busz a falu főterén. A temploma szép, a Kalotavidéki református templomépítészet egyik remeke, akár csak a Bánfihunyadi. Néhány órai időzés, ebédelés után, visszafelé menetben Körösfőre érkeztünk.
Útitársaink a kötelező emlékbigyók megvásárlásával múlatták idejüket, addig néhány mondatos beszélgetésen megtudtam, hogy nem igazán örülnek az autópályának az itteniek. Gyakorlatilag három helyen találkoztunk építési mozgással, ami az autópálya építésével volt kapcsolatban, Erdőfelek – Seregélyes között az 1-es útnál, Kolozsvár előtt, Magyarlóna és Magyarfenes között, valamint Gyalu előtt, a hegyen. Egyik sem zavarja az utak forgalmát. A Körösfőiek szerint ez az út elviszi az üzletet is, hisz a vendég, az utazó nem fog letérni egy kis souvenir kedvéért. Mi viszont bevásároltunk, irány Tordaszentlászló!
Egy kitűnő vacsora, egy kiadós reggeli, közte egy hangulatos estét követő kellemes, pihentető éjszaka. Még visszajövünk, jó hely ez!
Reggel, irány a határ, irány Magyarország. Nagyváradig semmi extra, semmi különleges. Megszokott, normál forgalom, jó út, rengeteg lakott hely, rajtuk átvágtató kamionokkal. Nagyvárad. Nagyváros a határ mentén. Kezdik kibontani a várost. Kedves barátom! Ha ott jársz, menj be a sétáló utcába és nézz rá a házakra. Ne keress művészettörténészek által hitelesített csodákat, viszont lásd meg azt a jólétet sugárzó külsőt, ami az 1800-1900 évek fordulójának jellemzője. Ez a város volt valami, és nagyon igyekeznek, hogy legyen is valami. Nyílván, sok-sok millió kell, lehet, hogy nem is lesz, de a járt vonalak rendbetétele ezerrel zajlik. Képzeld, megszűnt az a fránya vasbeton elemes villamossínes útszakasz a belvárosban, ami a határ felé vitt, most aszfaltba vannak ágyazva a sínek, nem rázódnak szét az autók.
A határ, a magyar oldalon, néhány pillanat csupán. A több órás sorok, már csak rossz emlék.
Megérkeztünk, szerencsésen, dög fáradtan, de jól éreztük magunkat. Mentünk több mint 3.800 km-t, 9 éjszakát töltöttünk négy helyen.
Viszont látásra!

Az eddigi összes élménybeszámoló

Szállások Erdélyben | Erdélyi körutazások busszal, vonattal és hajóval | Régiók, települések | Húsvét Erdélyben | Csíksomlyói búcsú | Szilveszter Erdélyben
Szállás Székelyföld · Hargita-hegység · Sóvidék · Gyergyó · Udvarhelyszék · Csík · Marosszék · Háromszék · Gyimesek
Szállás Kalotaszeg · Bihar-hegység · Észak-Erdély, Máramaros · Dél-Erdély · Szászok földje
Szállás Kolozsvár · Torockó · Szováta · Kalotaszentkirály · Koltó · Csernakeresztúr · Körösfeketetó
Magunkról | Hirdetés feladása | Kapcsolatfelvétel | Partnereink
Felhasználási feltételek | Adatkezelés | Szerzői jogok
© Minden jog fenntartva! A közölt fényképek, grafikák és szövegek felhasználása csak a kiadó írásos jóváhagyásával lehetséges. www.erdelyiturizmus.hu - 1999-2021